درباره ما

معرفی

دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید، نهادی پژوهشی-اجرایی است که در جهت سیاست‌های ابلاغی  مقام معظم رهبری خطاب به دانشگاه امام صادق(علیه السلام) با رسالت انجام مطالعات راهبردی و پژوهش‌های تخصصی تاسیس شده‌است.

 این مجموعه به منظور شناسایی و استخراج شبکه مسائل نظام تولیدی کشور و ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی نظیر مدل‌های کمّی و کیفی مدیریت زنجیره‌ی تولید به نهادهای متولّی حوزه‌ی سیاستگذاری، با هدف ارتقای نظام حُکمرانی در حوزه صنایع مختلف، مشغول به فعّالیت است.

برنامه ها و اقدامات

محورهای مطالعاتی کارگروه‌ها

نام گروه محورها و موضوعات
کمیته توسعه صنعتی بررسی مدل‌های توسعه صنعتی و بومی‌سازی آنها متناسب با شرایط ایران، تنظیم بازار، رسوخ فناوری و نوآوری در صنایع، رقابت‌پذیر کردن صنایع- یکپارچه‌سازی سیاست‌های صنعتی، تجاری و فناوری- ساخت داخل در زنجیره تامین صنایع، مدیریت زنجیره ارزش، شیوه‌های قیمت‌گذاری، راهبردهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ادغام بنگاه‌های صنعتی، فرصت‌های ساخت داخل، صرفه به مقیاس بودن تولیدات، شناسایی مزیت‌های رقابتی صنایع کشور
کمیته تأمین مالی مشکلات پیش روی نهادها و بنگاه‌ها در حوزه‌ی تأمین مالی و سیاستگذاری اقتصادی، زنجیره‌ی تأمین‌مالی بنگاه‌ها و صنایع مختلف، شناسایی فعالیت‌های نامولّد مانع رشد تولید، اثربخشی متقابل نظام بانکداری و چرخه­ی تولید از جمله سهولت در فرآیند تخصیص وام از سوی شبکه‌ی بانکداری درحوزه­های مولّد اقتصادی با مکانیزم اعتبارسنجی منصفانه، ظرفیت بازار سرمایه در رهایی وابستگی تأمین مالی به بازار پول، به کارگیری ظرفیت بازارهای مالی در توسعه و تأمین مالی جهت ارتقای زیرساخت­های بنگاه‌های کوچک و متوسط، استخدام مباحث تخصصی و کمّی نظیر ارزشگذاری سهام شرکت‌های تولیدی و… ، نقش متغیّرهای مرتبط با رشد نقدینگی و پایه­ی پولی در رشد اقتصادی، شیوه‌ی بانکداری مرکزی و خصوصی
کمیته کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) بهبود محیط کسب‌وکار، گسترش فرهنگ کسب‌وکار، بررسی تاثیر ایجاد این بنگاه‌ها در رشد اقتصادی، ایجاد فضای مناسب برای کمک به رشد و توسعه این نوع بنگاه‌ها با توجه به نقش آنها در اشتغال و عدالت اجتماعی، توانمندسازی بخش خصوصی، تجربه‌نگاری ازکارآفرینان برتر، پایش ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، گفتمان سازی ظرفیت‌ها، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط، تقویت نوآوری‌های فناورانه، گسترش تعاملات سازنده بین بنگاه‌‌ها، افزایش حجم فعایت بنگاه‌ها در عرض زنجیره تامین
کمیته صنعت نفت و انرژی ارتقا قابلیت حکمرانی و توسعه خرد راهبردی، زنجیره ارزش نفت و گاز، تمرکز بر فهم عمیق تجربه‌های زیسته در تاریخ این صنعت، متنوع‌سازی صادرات صنایع پایین دست پتروشیمی، فناوری در صنعت نفت، امنیت انرژی و بازار نفت، تشخیص مهم‌ترین کانون‌های مسئله خیز صنعت نفت و درک ابعاد این مسائل برای رسیدن به راهبردهای موثر و پایدار، بالادستی، میان‌دستی، پایین‌دستی
کمیته صنعت خودرو مدل بومی توسعه صنعت خودرو، شبکه تامین تجهیزات وقطعات- شبکه فروش و توزیع خدمات- چالش‌ها و موانع موجود در زمینه­ی صادرات و واردات- فناوری‌های مورد نیاز برای زیرساخت‌های خودروهای برقی و هوشمند- بررسی بسترها و الگوهای مناسب انتقال تکنولوژی درصنعت خودروسازی- نظام تنظیم‌گری بازار از منظر مالی واقتصادی و راهکارهای بهبود- سیاست‌های اجرای اصل44 در صنعت با اهتمام به صنعت خودرو
کمیته توسعه تجارت استراتژی جامع تجارت در سطح کلان و خرد، استراتژی‌های بین المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان، پایش فرصت‌های تجاری در منطقه و جهان، گمرک و ترخیص کالا، تحلیل سامانه‌های تجاری، قراردادهای بین الملل، اعتبارات اسنادی، آسیب شناسی روند اقدامات و سیاست‌های کنونی در زمینه تجارت، آیین‌نامه و بخشنامه‌های مخل تجارت سازمان‌های مرتبط ابزارها و مشوق‌های صادراتی، مناطق آزاد و چالش‌های آن، اینکوترمز، تجارت الکترونیک، امکان‌سنجی جهش صادرات با توجه به شرایط و امکانات داخلی، مدیریت صادرات SMEها، آشنایی با نمایشگاه های بین‌المللی
کمیته موانع حقوقی تولید سیاست‌های کلی و مقررات داخلی، بررسی ابعاد حقوقی مسائل خصوصی‌سازی و اصل44، دکتریَن‌های حقوقی مرتبط با تولید داخلی، شناسایی موانع و خلاء‌های قانونی حوزه تولید ملی، تحلیل و نقد قوانین و مقررات حوزه تولید و صنعت، حقوق مالکیت‌های فکری تولیدات و اختراعات ملی
کمیته اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته اکوسیستم فناوری و نوآوری، آسیب‌سنجی حُکمرانی اقتصاد دانش‌بنیان، پایش کارایی و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان و تنظیمِ سازوکار اثربخش به منظور ارتقای فضای رقابتی، سیاستگذاری علم و فناوری، رصد نظام نوآوری ج.ا.ا و تطبیق مؤلفه‌های اساسی آن با ساختار مورد بررسی‌ درسطح کشوری و جهانی، اثرگذاری در تنظیم قواعد محیط رقابتی کارا، ارتقای فضای خرید و فروش برای محصولات دانش بنیان، ارتقای مکانیزم‌های سنجش نوآوری و پایش مستمر آن، انقلاب صنعتی چهارم، چالش‌های تنظیم‌گری نوآوری
کمیته حکمرانی کشاورزی بررسی نظام مسائل دارای اولویت در حُکمرانی آب و کشاورزی، تحقق اصل ۴۴ در بخش کشاورزی و آب، تعریف و تنظیم قواعد اثربخشی و محیط رقابتی در حوزه­ی کسب و کارهای کشاورزی،بازاریابی نوین محصولات کشاورزی، ارتقای تفکر راهبردی فعّالان و سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی به منظور جذب کافی سرمایه و رشد ٍروت آوری نظام تولید در این حوزه، موانع توسعه روش‌های نوین کشاورزی، تأسیس و تنظیم بانک اطلاعاتی جامع به منظور تقویت تعامل سازنده با نهادهای متولّی از جمله مراکز وابسته به اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها در کشف چالش­ها و ارائه­ی راهکار