همکاری برای توسعه، شراکتها و ادغامها
الزامات همکاری ۲۵ ساله ایران با چین در صنعت خودرو
یادداشت راهبردی، #قرارداد 25 ساله
صنعت خودروی هرکشوری به دليل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبكه توليد صنعتي و خدمات پس از فروش، یكي از شاخصهای توسعه یافتگي محسوب میشود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجيرهایی از صنایع قبل و بعد خود، صنعتي کليدی محسوب شده و دارای پتانسيل بالایي در اشتغالزایي و نقشي مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعي، فرهنگي و… ایفا ميکند. صنعت خودرو به دليل ارتباط با بيش از60 صنعت دیگر به لكوموتيو صنایع معروف ميباشد. در ساخت خودرو، مجموعهای از تكنولوژی رشته های مختلف صنعتي (فلزی، پالستيک، شيميایي، پارچه، عایق، شيشه، الكترومكانيک، برق، متالوژی و…)، طراحي، مدیریت و اقتصاد به کار رفته است و به همين دليل این صنعت را به عنوان یكي از شاخصهای توسعه یافتگي به حساب ميآورند. صنعت خودروی ایران شاهد فراز و نشيبهای فراواني بوده است، اما در مجموع، امروزه به عنوان بخش مهمي از کل صنعت و اقتصاد ملي کشور محسوب ميشود، به نحوی که جامعه از آن انتظارات فراواني دارد. صنعت خودرو به خاطر آنچه برآن گذشته و ميگذرد به شدت با اتفاقات مهم اجتماعي و سياسي همچون انقلاب،جنگ تحميلي و برنامه های توسعه ای چه در مسائل عمراني و اقتصادی چه در روابط خارجي و یا دررابطه با وضع تحریم های ناعادلانه عجين شده است. حتی پس از تحریمهای آمریکا، کشورهای دیگر ارتباط صنعتی با ایران را کاهش دادند و به دنبال آن خودروهای چینی نیز از بازار کشور خارج شدند. حال پس از مدتها برخی اخبار حاکی از آن است که قرار است چین شریک تجاری ایران درصنعت خودرو شده و این موضوع میتواند باعث سروسامان دادن به بازار آشفته ایران شود.
لازمه رقابتی شدن اقتصاد ایران، با مواردی همچون، ایجاد فرهنگ تعامل بین المللی، مشارکتراهبردی و اتحاد با کشورها و بازارها، مشارکت درتولید جهانی، بازکردن بخش مالی به صورت تدریجی و مرحله ای و جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی تحقق میابد. اهم روشهای اجرایی توسعه شرکتهای خودروسازی و راه پیشگیری برای بقاء، پیروی از استراتژیهایی نظیر سرمایهگذاری مشترک با سازندگان جهانی، پلتفرم مشترک، خرید و یا ادغام، یافتن شرکای راهبردی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی با پشتیبانی مدیریتی و انتقال برخی عملیات به بازار مقصد، تولید، فروش و خدمات پس از فروش، و تحقیق و توسعه است.
در این متن ما به دنبال بررسی ابعاد تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین در حوزه صنعت خودرو و فرصتهای موجود برای همکاری و البته خطرات این مسیر هستیم.
چین بازیگر جدی عرصه اقتصاد جهان در قرن ۲۱ به شمار میرود، و در صنعت خودرو، این کشور به متنوعترین بازار عرضه خودروهای جدید بشمار میآید. در این کشور زنجیرههای سازندگان بسیار قوی در زمینه ساخت قطعات خودرو(OEM) و قطعات یدکی (OES) شکل گرفته است و علاوه بر زنجیرههای سازندگان، زنجیرههای طراحی اجزای خودرو، زنجیرههای تست و تایید خودرو نیز در چین توسعه زیادی یافته و با شرکتهای بزرگ و مطرح جهانی همکاری میکند.
بازار چین به صورت تخصصی در زمینه خودروهای کیفی و ارزان قیمت دردنیا وارد عمل شده و میتوان این کشور را به عنوان بهترین مرجع خودروهای کیفی و ارزان قیمت برای سبد محصولات خودرویی ایران تشخیص داد. ایران و چین سالهاست از روابط اقتصادی نزدیکی با یکدیگر برخوردارند و بهویژه در دوران تحریم، چینیها یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع مختلف بهخصوص خودروسازی بوده و هستند. در همین تحریمهای فعلی، اگرچه چینیها فعالیت خودروسازی خود را در ایران به حداقل رساندهاند. با اینحال کماکان بخش اعظم مواد اولیه و قطعات موردنیاز قطعهسازان و خودروسازان داخلی از سمت چین تامین میشود. حالا بهنظر میرسد با توجه به سختیها و دردسرهای زیادی که تحریم برای اقتصاد ایران و بخش صنعت و بهطور خاص خودروسازی داشته، دولت ایران بهدنبال همکاری مستمر و طولانی با چین بوده تا شاید ثباتی نسبی اما بلندمدت را در اقتصاد تجربه کند.
سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز نشان میدهد دو طرف برای آینده، حساب ویژهای روی هم باز کردهاند. اعم از اینکه ایران میخواهد از چینیها جذب سرمایه کند و چین نیز بهدنبال استفاده کمهزینه تر از منابع انرژی ایران و همچنین بهدنبال حضور پررنگتر در بازارهای کشورمان است و در این بین، «خودرو» گزینهای جذاب برای آنها به شمار میرود.
تفاهمنامه 25 ساله ایران چین در حوزه صنعت خودرو حاوی موارد زیر است :
بایستی این همکاری دارای الزاماتی باشد تا همین قرارداد بلند مدت و استراتژیک در صنعتخودرو برای ما به یک معامله برد-برد ختم شود.
راهبردهایی جهت موفقیت آمیز بودن این تفاهمنامه:
صنعت خودروی ایران برای پیمودن مسیر سریع رقابتی شدن و اقتصادی تولید کردن، باید عرضه مدلهای جدیدی را مورد مطالعه قرار دهد، به ویژه آن که پتانسیلهای بسیار بالایی در کشور هایی از جمله چین وجود دارد، که با برنامهریزی درست باید از این توانمندی استفاده کامل کرد.
تست